Uutta energiaa. Ja aurinkoinen Andalusia osa 3/3

Jos helmikuussa päätinkin panostaa pitempään nukkumiseen, niin tässä kuussa olen päättänyt ottautua kropan hyvinvointiin. Kävin tänään jumpassa miten-kauan-sitten-lie-ollutkaan-viime-kerrasta. Tunne on jo nyt käsittämätön. Tästä on hyvä lähteä kohti kevättä!

Valon määrä on kasvanut meilläkin huimasti. Matkan jäljiltä kaipaan kuitenkin vielä lämpöä, ja värejä. Matkakuume on hieman kuin krapula, ja se on ainakin minulla pahimmillaan heti matkan jälkeen. Siksi viikonlopun kunniaksi vielä viimeisen kerran Andalusian upeisiin maisemiin ja historiaan.

Sevillasta teimme neljäntenä päivänä retken puolentoista tunnin ajomatkan päässä olevaan Cordobaan. Viimeistään Cordobassa tuntui kuin Andalusian alueen rikas historiallinen menneisyys heräisi todella henkiin. Alueen rikas historiaperintö ja sen vaikutteet juontavat kauas: Andalusian alue oli 800 vuotta arabien valtaama, ja kristityt valloittivat sen takaisin maureilta vasta v. 1492.

La Mezquitan Appelsiinipihalla.

Reilun 300 000 asukkaan Cordoban historiallinen merkitys lienee kiistaton. Sen kaupunkikuvassa näkyy roomalaisten ja arabialaisten hallitsijoiden aikakauden jälki. Cordobassa on mm. upea vanhakaupunki, joka vie matkailijan huikeisiin menneisyyden maailmoihin. Kaupungin päänähtävyys on La Mezquitan moskeija-katedraali. Se on valmistunut 900-luvulla moskeijaksi, mutta 1200-luvulla siitä tuli katedraali kristittyjen saatua se haltuunsa.

Moskeijan isoissa saleissa kulkiessa saattoi vain kuvitella mitä kaikkea tämä paikka on historiansa vuosisatojen ja -tuhansiensa aikana nähnyt.

Tämä moskeija on kiistatta yksi vaikuttavimpia rakennuksia, joissa olen käynyt. Ja miten kauniisti valo siiloutuikaan sen ikkunoista!

La Mezquitan jälkeen kuljimme vanhankaupungin juutalaiskorttelien (Juderia) alueella ja kurkistimmepa myös kaupungin uudempaan keskustaan.

Cordoba oli kaiken kaikkiaan kaupunki, johon olisi mielellään tutustunut kauemminkin.

Lähtöä edeltävänä päivänä ajoimme viimeiseksi yöksi kolmen tunnin ajomatkan päähän Sierra Nevadan vuoriston juurelle Granadaan. Tämä kaupunki on ennen kaikkea kaupunki- ja kulttuurimatkailukohde, mutta lähellä ovat yhtä lailla Sierra Nevadan hiihtomahdollisuudet kuin Costa Tropicalin aurinkorannat. Meitä veti Granadaan sen tunnetuin nähtävyys: Alhambran palatsi. Alhambra on maurien aikaan 1300-luvulla rakennettu Nasridien dynastian kuninkaiden palatsi. Nykyään se on mm. Cordoban vanhankaupungin ja Sevillan Real Alcazarin palatsin ohella Unescon maailmanperintökohde, ja myös Espanjan vetovoimaisin nähtävyys.

Kolmen tunnin ajomatkan jälkeen pääsimme perille majapaikkamme Granadan Albayzinin alueelle. Ei ehkä kimuranttien mukulakiviteidensä ja rajattujen ajomahdollisuuksien vuoksi maailman yksinkertaisin paikka, mutta ehdottomasti kaiken arvoinen. Albayzinin vanhalle alueella oli hieno näkyvyys Alhambran palatsialueelta.

Näkymä Granadan Albayzinin alueelle. Myös Albayzinin alue on Unescon maailmanperintökohde.

Alhambran palatsialueelle ehdimme myöhään iltapäivällä nautittuamme ensin lounasta majapaikkaamme lähellä olevalla pienellä aukiolla ihanassa auringonpaisteessa musiikin soidessa. Koko Alhambran alueen näkemiseen menisi helposti useampi tunti, me ehdimme nyt kiertää vain pienen osan Nasridien palatsissa sekä palatsialueen muurilla.

Nasridien palatsi on sisäpuolelta hyvin koristeellinen, ja sitä pidetään yhtenä islamilaisen arkkitehtuurin suurimmista saavutuksista.

Viimeinen aamu Espanjassa valkeni harmaana ja hieman sateisena. Majatalomme pihan appelsiinipuissa oli kaunis kaste, appelsiinipuut veivät sydämeni. Ja ehkä haluaisin nähdä vielä lisää Granadaa, sinne voisin palata.

Majapaikkamme La Casita Del Corralon pihalla. Majapaikkaamme isännöi ihastuttava hotelli Santa Isabel La Real.

Majataloamme isännöinyt hotelli tarjosi viimeisenä aamuna todella herkullisen aamiaisen: espanjalaisia kinkkuja, juustoja, appelsiineja kanelilla maustettuna…Tuhtien eväiden turvin lähdimme aamupäivän aikaan kohti Malagaa ja merta. Lentokenttää ja kotia.

Viikko Espanjassa, Andalusiassa, meni nopeasti. Intensiivisesti. Tuntuu, että kaikki elimme sen viikon, joka solullamme. Nyt on aikaa eritellä muistoja, mieleen pulpahtaa meillä jokaisella hauskoja sattumuksia. Hetkiä sieltä ja täältä. Vielä jonkin aikaa. Ja myöhemminkin. Tämä oli hyvä matka!

Ja ehkä ihan hieman ihastuin Espanjaan. Mutta maailma on täynnä seikkailuja. Enkä tiedä mihin niistä seuraavat meidät vievät. Mutta juuri nyt arki on. Hyvää.

Ihanaa viikonloppua sinulle!

Milla ❤

6 kommenttia artikkeliin ”Uutta energiaa. Ja aurinkoinen Andalusia osa 3/3

1. Kiitos ❤️ Koko alue on historian ystävän unelmapaikka. En olisi ehkä ikinä uskonut löytäväni viikon aikana tätä kaikkea. Mutta Cordobassa tuo kaikki jollain tapaa tiivistyi. Ihanaa sunnuntaita ❤️

1. Teillä on kaikesta päätellen ollut upea matka!
    Loma tekee terää ja sen jälkeen on voimia taas palata arkeen ja rutiineihin.
    Piipahdimme juuri neljän päivän reissulla perheen kanssa Berliinissä, jossa itse en ollut vielä koskaan käynyt. Seuraavaksi himoitsisin lomasta Italiassa jossain Gardajärven tuntumassa.
    Ihanaa viikonloppua sinulle!

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos Anu, matka oli hieno! Ja voin uskoa, että Berliini oli myös mieletön kokemus. Toivon itsekin joskus sinne pääseväni. Nyt alkaa olla aika nauttia keväästä, kunpa sääkin sen vain sallisi pian 🙂 Ihanaa sunnuntaita sinulle ❤️

2. Upeita kuvia! Jos minua joku matka-asia elämässäni harmittaa niin se, ettei tullut mentyä Granadaan vajaat 20 vuotta sitten, jolloin mieheni sisko oli siellä opiskelijavaihdossa. Jotenkin opiskelijabudjetilla eläessä emme raaskineet sinne matkustaa ja jotenkin nyt toivon että olimmepa! No, vielä ehtii, toki! Matkakuumeesta olen kanssasi samaa mieltä ja minua hieman helpottaa, että varasimme viime viikolla lennot kesäksi. Lähdemme taas Irlantiin.

Kropalle omistettu maaliskuu kuulostaa hyvältä. Minä aion tässä kuussa nukkua ja lenkkeillä enemmän. Alkuvuosi meni kirjoitushommissa ja olin vähän väsynyt. Nyt valon lisääntyminen antaa energiaa sekin.

Kauniita kevättalvisia päiviä sinulle!

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos Katja ❤️ Granada oli kyllä mielenkiintoisen oloinen, ja ilmeisesti se on myös tosiaan myös kaiken muun ohella suosittu opiskelukaupunki. Irlanti on meidänkin toiveissamme jonain päivänä, maailmassa on niin paljon paikkoja…

Ihanaa sunnuntaita ja kauniita kevättalven päiviä myös sinulle ❤️