Unelma Australiasta

Kun unelmissa roikkuu tarpeeksi kauan kiinni, voivat ne tipahtaa syliisi. Meille kävi niin. Australia on aina tuntunut meille vain kaukaiselta haaveelta: kaukaiselta konkreettisesti kuin myös taloudellisestikin. Mutta viime kesän lentotarjoukset tuntuivat ohittamattomilta, ja niin unelmasta tuli totta.

Ei tämä matka sittenkään ollut itsestäänselvyys. Sairastelu perheessä teki matkasta epävarman aina loppuun saakka; unelman toteutuminen tuntui niin epärealistiselta, että matkalle valmistautuminen jäi aivan viime metreille. Ehkä sitten opimmekin, että suunnittelemattomuudesta voi joskus olla hyötyäkin.

Blogissa matkataan toukokuun aikana takaisin Australiaan, mutta käväistään myös mökillä saaristossa ja ehkä omalla pihallakin (jossa tosin juuri tänään satoi lunta…). Jos matka maailmalle kiinnostaa, hyppää mukaan reissulle maailman ääriin!

Ajatukseni ovat edelleen kaikessa siinä, mitä näimme ja koimme. Ja siinä, miten vaikeaa on pukea näitä kaikkia tuntemuksia sanoiksi. Toivottavasti onnistun edes hieman välittämään sanoin ja kuvin upeaa elämystämme.

Airbus A380 Lontoosta Singaporeen. Yölento kesti reilut 12 tuntia.

Ensimmäinen stoppi Sydney.

Lensimme Sydneyyn Australiaan British Airwaysin lennoilla Tukholman, Lontoon ja Singaporen kautta. Myönnän, että Lontoo-Singapore –välin vajaan 13 tunnin yölennon jälkeen mietin, onko tässä hitustakaan järkeä: esikoinen voi pitkän lennon ajan pahoin, mutta Singaporen kentältä saadut vatsarohdot, ja kunnon ruoka, paransivat pienen pojan. Loppumatka Australiaan tuntui pieneltä hyppäykseltä vain.

Kone laskeutui vielä pimeään Sydneyn kaupunkiin viiden jälkeen aamulla: lempeä aamu ja palmut ottivat meidät syleilyynsä pitkän lentorupeaman jälkeen. Hei Sydney! Hei Australia!

Kun Sydney heräili, me kömmimme vielä muutamaksi tunniksi pehkuihin juuri sopivan matkan päässä keskustasta olevalla Woolloomooloon alueella sijaitsevassa huoneistohotellissa. Mutta eihän tällaisessa kaupungissa malttanut kauan nukkua!

Australien 2017-23.jpg

Kuin ihmeen kaupalla vuorokausirytmi kääntyi oikeaan jopa reilussa vuorokaudessa: valo ja lämpö auttoivat matkasta toipumista. Pojat tosin leikkivät ensimmäisenä iltana aamuneljään, mutta jo seuraavana päivänä olivat oikeaan aikaan sikeässä unessa.

Woolloomooloo oli paitsi ns. työläisten asuinalue, mutta sen ranta-alueella (Woolloomooloo Wharf) oli ylellistäkin merellistä tunnelmaa: alueella sijaitsi myös laivaston tukikohta.

Upea Ovolo Woolloomooloo -hotelli aivan laiturialueella.

Ensimmäisinä päivinä kävelimme keskustaan Sydneyn kuninkaallisen kasvitieteellisen puiston halki. Meitä hämmästyttivät eksoottiset linnut sekä puiston upeat kasvit. Puisto tuntui kiireisen keskustan keuhkoilta, ja on suosittu paikallisten keskuudessa. Siellä voi mm. bongailla upeita valkoisia Cockatoo- sekä muita värikkäämpiä papukaijoja sekä tietenkin lukuisia muita lintulajeja, ihastella kasvien monimuotoisuutta. Ja pitää vaikka piknikkiä.

Australien 2017-7

Vaikka koko Sydneyssä olon aikamme lämpötila kipusi päivittäin vähintään 25 asteeseen, oli ilmassa ja luonnossa syksyn tuntua. Kasvitieteellisessä puistossa kasvit näyttivät osittain asettuneen lepotilaan tai lakastuneen, vaikka kukkijoita riitti siltikin.

Nähtävää ja koettavaa kaupungissa riitti. Ihastuin sen merellisyyteen, kansainväliseen, mutta inhimilliseen tunnelmaan. Sydney oli eläväinen ja vilkas, ruuhkainenkin, mutta ihmiset tuntuivat todellakin elävän ”No Worries” -periaatteen mukaisesti. Jopa kuopuksemme lopulta muistutti minua tästä periaatteesta 😀

Harbour Bridgelle järjestettiin kävelyjä.
Circular Quay

Puistojen ja liikekeskustan lomassa voi aistia pienen kaupungin tunnelmaa. Circular Quay, Harbour Bridge, meri ja upea näkymä Oopperatalolle täydentävät Sydneyn vanhimpiin osiin kuuluvan The Rocksin vetovoimaa.

Kävimme alueella järjestettävillä ulkoilmamarkkinoilla ja söimme lounasta Sydneyn vanhimmassa pubissa. Markkinoilta voi löytää mitä vain: me maistelimme erilaisia herkkuja, ja ihastelimme paikallisia käsitöitä. Perjantaisin alueella järjestetään ruokaan painottunut Foodie Market.

Australien 2017-28
The Rocks Market

Koska meillä oli Sydneyssä aikaa vain viisi päivää, otimme kaiken irti keskustan alueen nähtävyyksistä. Mitä olisi suurkaupunki esimerkiksi ilman näköalatornia. Sydney Tower Eye, Australian toiseksi korkein näköalatorni, tarjosi hulppean näköalan yli kaupunkisiluetin keskeltä liikekeskustaa.

Australien 2017-34
Tower Eye

Australien 2017-35.jpg

Kätevintä kaupungissa oli kävellä tai matkustaa julkisilla. Turistinkin kannattaa hankkia ilmainen Opal Card, joka toimii maksuvälineenä kaikissa julkisessa liikenteessä, esim. bussissa, lautoilla ja metrossa. Korttiin sai ladattua arvoa tavallisista pienistä ruokamarketeista. Lapset saivat omat korttinsa, jotka oikeuttivat matkoihin alennetulla hinnalla. Kävelimme kaupungilla kuitenkin paljon: oli ihanaa aistia erilaisten alueiden tunnelmaa ja elämää. Kortin turvin saattoi kuitenkin illalla hurauttaa pikaisesti taas hotellille.

Syksyn pimenevien iltojen, kuten niin monien kaupunkien illoissa, Sydneyssäkin oli jotain kovin taianomaista, kaunista, haavoittuvaakin. Eurooppalaisten puiden lehdet rapisivat jalkakäytävillä, ja tuhannet tuhannet tuhannet…valot syttyivät loistamaan kilpaa tähtien kanssa.

Australien 2017-79

Viimeisenä Sydneyn päivänämme suuntasimme Dargling Harbouriin. Kävimme kiinalaisessa puutarhassa, joka muodosti kauniin vastakohdan taustalla kohoaville pilvenpiirtäjille.

Australien 2017-94

Samalle päivälle sattui australialaisten ja uusi-seelantilaisten sotilaiden kunniaksi järjestetyn kansallisen juhlapäivä, Anzac Day. Koko kaupunki tuntui olevan juhlatuulella: kaupungissa oli paljon laivaston henkilökuntaa, perheet viettivät aikaa keskenään puistoissa, aukioilla ja ravintoloissa.

Juhlan hengessä kävimme Australian National Maritime -museon kokoelmiin kuuluvissa, käytöstä jo poistetuissa, Australian laivaston aluksessa ja sukellusveneessä. Aluksissa vapaaehtoiset  ja silminnähden innostuneet veteraanit kertoivat monen monituista tarinaa meriltä.

Muihin museoihin emme näiden päivien aikana ehtineet, mutta ihanan sään ansiosta kyllä rannoille. Sinne siis ensi kerralla!

Australien 2017-73.jpg

Milla ❤

p.s. osa kuvista on omiani, osa puolisoni.

4 kommenttia artikkeliin ”Unelma Australiasta

1. Sydney on kyllä aika ihana. Siellä saisi tosin vaikka kaksi viikkoa kulumaan hyvinkin, ja aina löytäisi jotain uutta. Itse olisin halunnut päiväretkille Hunter Valleyn viinialueelle ja Blue Mountainsille. Mutta ehkä on joskus hyvä jättää jotain mahdolliseen seuraavaan kertaan…:)

1. Ulkona paistaa aurinko (joka ei kyllä lämmitä, paitsi vähän lasin läpi), kädessä höyryää kuppi kuumaa kahvia ja pääsin virtuaalimatkalle Australiaan, voiko perjantai-iltapäivää paremmin viettää? No, ehkä, jos virtuaalimatkan sijaan pääsisi itse nauttimaan sen kupin kahvia jollain Sidneyn aurinkoisella terassilla (tai Suomen kevätaurinko lämmittäisi niin, että pääsiis omalle terassille) :).
    Australiaa suurempi haave minulle on aina ollut Uusi-Seelanti, luultavasti sen upean luonnon takia, joten luulen, että ennen kuin alan liikaa haaveilla Australiasta, haluan päästä sinne Uuteen- Seelantiin. Mutta se todella tuntuu kaukaiselta haaveelta. Eikä niitä halpoja lentolippujakaan ole ilmaantunut… Mutta tässä haaveiden välissä on ihana päästä mukaan sinun seikkailuille.Teillä on selvästi ollut ihanaa! ❤

Liked by 1 henkilö

1. Tiedätkö minäkään en ole koskaan realistisesti (vain villeimmissä unelmissa :)) haaveillut Australiasta koska olen ajatellut sen olevan niin saavuttamattomissa, saatikka muinoin Uudesta-Seelannistakaan, mutta joskus asiat vain tapahtuvat 😀 En ole ikinä osannut kuvitellakaan miten monipuolinen ja upea Australia on, kuten Uusi-Seelantikin…

Mutta ihana reissu oli, ja haluan vielä jonain päivänä takaisin! Ihanaa viikonloppua! ❤