Metsän kautta takaisin Melbourneen. Ja kotiin.

Great Ocean Road oli meidän keväisen matkamme päätepiste. Ennen paluuta Melbourneen kävimme Great Ocean Roadilla sijaitsevassa eläinpuistossa. Tässä paikassa myös hoidettiin loukkaantuneita luonnonvaraisia eläimiä.

Ihana tuo vatsaansa rapsutteleva kaveri 😀

Täällä lapset pääsivät syöttämään kenguruja ja muita eläimiä. Kosketus luontoon tuo kokemukset todella iholle.

Kuopuksemme olisi tosin kengurun sijaan ottanut mukaansa pienoisen pingviinin, joita tällä reissulla valitettavasti näimme ainoastaan Sydneyn valtavassa akvaariossa. Puiston kengurupienokainen tosin olisi ollut toista mieltä saatuaan hieman evästä.

Great Ocean Roadilta lähdimme sisämaan kautta takaisin Melbourneen. Great Ocean Roadin toisen majoituksemme, Southern Anchorage Retreatin, ystävällinen isäntä kehotti meitä pysähtymään matkalla Otwayn sademetsissä. Minä ajattelin, että tämä olisi pelkkä piknikpysähdys, mutta me päädyimmekin ihan oikeaan sademetsään!

Australien 2017-241.jpg

Great Ocean Roadin varrella ja Otwayn alueella on valtava määrä erilaisia patikointimahdollisuuksia niin rannikon jylhissä maisemissa kuin sisämaan vehreissä sademetsissä. Meidän aikamme alueella ei riittänyt pidempiin patikointeihin, mutta Otway Treetop Walk oli juuri sopiva päätös tälle pyrähdykselle ennen Melbournea.

Alueen opastetaulu Treetop Walkille

Otway Fly Treetop Adventures tarjosi hurjan määrän mahdollisuuksia, mutta me valitsimme kävelyn sademetsässä ja puiden latvoissa.

Australien 2017-232.jpg

Juuri näin, siis latvoissa. Parin kilometrin kävely kulkee halki upean ”kylmän” ilmanalan sademetsän: tällaisia metsiä olen nähnyt aiemmin ainoastaan Uudessa-Seelannissa, mutta huumannun niistä edelleen. Kosteus on mieletön: saniaiset, puut ja kaikki muutkin kasvit luovat efektin, jossa tunnet itsesi pienen pieneksi peukaloiseksi.

Australien 2017-237.jpg

Australien 2017-230.jpg

Kävelyreitti kulki reilun kilometrin verran itse sademetsässä, ja noin 600 metrin matkan 25 metrin korkeuteen rakennetulla sillalla.

Australien 2017-235.jpg

Australien 2017-234.jpg

Korkeanpaikan kammoisena tunsin oloni huomattavan turvalliseksi, joskin jossain kohdin silta huojui melko epämiellyttävästi. Matkan puolivälissä olleen tornin jätin kuitenkin suosiolla väliin.

Australien 2017-229.jpg

Komeat näkymät sieltä olisi kyllä ollut, mutta oli ilmeisesti muutoin rohkeaa kuvaajaakin hieman huimannut…

Australien 2017-231.jpg

Pienessä purossa maanpinnalla kulkevan kävelyreitin varrella asusti kuulemma vesinokkaeläin, jonka hyvällä tuurilla voi nähdä uivan koloonsa.

Australien 2017-239.jpg

Käärmeistä varoittavista kylteistä en edelleenkään välittänyt, niitä oli makuuni hieman liikaa. Mutta onneksi ymmärsivät pysyä poissa.

Australien 2017-242.jpg

Metsässä kulkiessa, niin kotona täällä Suomessa kuin Australian sademetsissä, voi aistia miten metsät todellakin ovat maapallon keuhkot. Ja miten tärkeää on, että me kaikin mahdollisin tavoin sitä suojelemme. Mikään ei paranna oloa kuten luonnossa ja metsässä liikkuminen, niin puhtaan ja raikkaan ilman hengittäminen.

Australien 2017-243.jpg

Sademetsästä päästyämme suuntasimme suoraan Melbourneen. Meitä odotti Pegasus Apart’Hotelissa ihana yllätys, sillä hotelli upgreidasi perheemme 18. kerroksen kahden makuuhuoneen huoneistoon tavanomaisen studio-huoneen sijaan!

Koska Melbourne oli jo hurmannut meidät vain muutaman päivää aiemmin, jaksoimme vielä lähteä Melbournen pimenevään iltaan: kävimme lähikorttelin japanilaisessa ravintolassa ja ihmettelimme katujen elämää. Tämä kaupunki todella tuntui iholla, niin positiivisesti.

Illalla ihastelin vielä hotellista avautuvaa maisemaa. Näkymä kaupunkiin oli mieletön: olisin hyvin voinut jäädä juuri tähän vielä vaikka viikoksi. Mutta seuraavana aamuna odotti matka. Kotiin.

Australia ei koskaan ole ollut varsinaisesti unelmien matkakohteideni joukossa, mutta tämä mieletön maa on niin monipuolinen ja upea, että tiedän palaavani sinne vielä. Erityisesti Melbourne ympäristöineen, jossa ehdimme olla aivan liian vähän aikaa ja nähdä aivan liian vähän, jäi sydämiimme.

I’ll be back one day mates!

Milla ❤

kuvat Otwayn sademetsistä: Marcus Rosenlund

Shortly in English: After leaving Great Ocean Road behind, we still visited Otway Fly Treetop Walk in one of the amazing rainforests in our way back to Melbourne. In any forest, as well here in Finland or in those forests of Australia, you can feel that our forests really are the lungs of the earth. So let’s save them together! In Melbourne we enjoyed supper at Japanese restaurant, the streetlife of Melbourne, and an amazing view from our hotel room in 18th floor at Pegasus Apart’Hotel. I’m certain I’ll be back one day!

7 kommenttia artikkeliin ”Metsän kautta takaisin Melbourneen. Ja kotiin.